PROFESSORS

Guia de bones pràctiques per dissenyar i estructurar un curs a ATENEA

Vols que la teva assignatura a ATENEA estigui ben organitzada, sigui més intituitiva i interactiva, que els materials docents siguin accessibles i reaprofitables...?

Et presentem un seguit de consells bàsics a tenir en compte per guiar-te en el procés de millora de presentació dels teus continguts docents:

Les nostres recomanacions

• Inclou una benvinguda (text a l’inici de la pàgina del curs o missatge via Fòrum).

• Inclou una presentació de l’assignatura (no repeteixis el contingut de la guia docent) que contingui, com a mínim:
    • Continguts
    • Activitats
    • Avaluació
    • Bibliografia

• Inclou una planificació amb la temporització de continguts i activitats.

• Decideix l’organització del curs (seccions) entre:
    • Temes (Contingut 1/ Contingut 2…)
    • Cronològic (Sessions o Setmanes…)
    • Tipus de contingut (Presentació / Material docent / Activitats / Laboratori / Grups Teoria…)

• Assigna un nom aclaridor a la secció (p.e. Tema 1. Àlgebra lineal).

• Elimina els blocs laterals que no fas servir; en pots afegir de nous com per exemple els blocs de:
    • Professorat o Contacta amb el professorat
    • Calendari
    • HTML (per posar horaris o telèfons de contacte, per exemple)
    • Progrés de la compleció per tenir seguiment d’activitats i recursos completats
  • Evita la “mort per scroll” compactant el material, per exemple fent ús dels recursos:
    • Carpeta
    • Pàgina
    • Llibre
    • H5P amb desplegables (Columna, Acordió)
    • Etiquetes amb imatges enllaçades al material o activitats (via recursos sigil·losos)

• Presenta els continguts de forma més gràfica i atractiva fent ús dels recursos:
    • Etiquetes per posar:
      • Línies separadores
      • Text amb un fons de color atractiu (i accessible)
      • Icones gràfiques
      • Imatges per enllaçar continguts i activitats (via recursos sigil·losos)
    • Llibre
    • H5P [Atenció: els enllaços a activitats i recursos d’ATENEA no es preserven d’un curs a un altre quan s’importa el curs. Sí que es preserven si es reutilitza un curs. Es pot reutilitzar el curs a partir del setembre (sortirà l’opció Reutilitzar al costat del curs), i en cas de no sortir significa que el curs no està degudament tancat pel Gestor d’ATENEA del Centre).
      • Presentació
      • Desplegables (Columna, Acordió)
      • Línia del temps
  • Afegeix el Bloc lateral d’Accessibilitat en cas de tenir estudiants amb Necessitats de Suport Educatiu (NSE).

• Comprova l’accessibilitat de:
    • El material docent:
    • Els vídeos han d'incloure transcripció de textos
    • Les imatges han d’anar acompanyades d’una descripció
    • El contingut dels recursos Etiquetes i Pàgines usant la icona Icona d'accessibilitat de l'editor de text Attode l’editor de text d’ATENEA

• Fes que les explicacions incloses a tots els recursos/activitats (Etiquetes, Pàgines, Tasques…) siguin breus i concises.

• Facilita que l’estudiant sàpiga en tot moment què ha de fer, com i quan ho ha de fer. Per exemple fent ús de:
    • El recurs H5P tipus Timeline
    • El Bloc lateral calendari per publicar els esdeveniments
    • El Bloc lateral de progrés de compleció

• Evita que el curs es converteixi en un repositori de material i fes ús de:
    • Aprèn per publicar i enllaçar a ATENEA el material docent (exàmens, vídeos, apunts, pràctiques…)
    • Zonavídeo UPC per enllaçar vídeos en obert a tota la comunitat UPC
    • UPCommons per enllaçar exàmens de cursos anteriors
    • Drive del GSuite UPC per enllaçar material docent
    • Maletí de cursos d’ATENEA per guardar material antic

[Si no tens clar el funcionament del maletí, pots consultar com baixar els continguts d’un curs al Maletí.]
  • Usa el mode de qualificacions de l’assignatura, en lloc d'utilitzar fulls de càlcul.

Els documents de Moodle són els continguts consumibles per l’estudiant, que no requereixen interacció per la seva part.

• Prioritza l’ús de materials amb llicència obertes, formats estàndard i programari lliure, sempre que sigui possible.

• Allotja els arxius a un repositori institucional (Aprèn, Zonavídeo UPC, …) i utilitza l’enllaç permanent per incloure l’arxiu a ATENEA.
[El material docent allotjat a Atenea es pot enviar fàcilment a l’Aprèn (UPCommons) des d’ATENEA (+).]
  • Identifica l’autoria del material (+) i protegeix-la amb algun tipus de llicència a escollir: Creative Commons.

• Tingues en compte la informació sobre les indicacions legals per a la publicació de materials docents abans de penjar cap material.

• Defineix el comportament dels enllaços dels documents, per defecte s’obren a la mateixa finestra. Valora si vols evitar sortir de la finestra del curs quan es tanca el recurs, en aquest cas cal que modifiquis l’opció “Aparença” i triïs que s’obri en una Finestra emergent.

• Penja un fitxer PDF en lloc d’un arxiu editable (.doc, .docx, .odt…).
 Tipus de document

Format/contenidor recomanat

Recomanacions

.pdf (+ recomanat)
.odt
.docx

Afegir una portada Aprèn per donar uniformitat, seguint el Manual de portades Aprèn.

.pdf (+ recomanat)
.odp
.pps

.mp4

· Durada màxima 6’
· Incloure subtítols
· Seguir el Manual per a l’edició de vídeos UPC

Àudio

.mp3
.m4a

Imatge

.png (si cal transparència)
.jpg (si no cal transparència)

· Incloure la descripció
· Reduir el pes al màxim1
· Redimensionar-la a la mida necessària abans de pujar-la2

1 es pot utilizar https://compressjpeg.com.
2 es pot utilitzar l’editor d’imatges Windows, Gimp, https://www.iloveimg.com/ o https://edit.photo.

A partir d'aquí... la teva assignatura pot millorar amb petites actuacions!

Te'n presentem alguns exemples reals:

Deixa't ajudar!

Contacta amb el Punt ATENEA Biblioteques-ICE.

Darrera actualització: 15/06/2023